Neden kurucuların yalnızca yüzde 0,4’ü şirketlerinin halka arz edilişinden üç yıl sonra CEO olarak ayakta kalabiliyor? Araştırmalarıma göre uzun mesafelere dayanabilen bu azınlık zihinsel bir açlığa sahip. Bu, tatmin edilemez entelektüel bir merak ve en iyi fikirleri ortaya çıkarmak adına başkalarıyla çalışmaya gönüllülükle bezeli bir açlık.Uzun mesafelere nefesi yetmeyen kurucularsa zihinsel bir kilitlenmeden mustarip. Bu öyle bir kilitlenme ki sanki ellerinde bir çekiç tutuyormuş gibi, her problemi bir çivi olarak görürler. Kariyerlerinin başında sadece kendilerine ait olduğunu düşündükleri bir stratejiyi izleyerek başarıya ulaşan bu grup o duyguyu canlandırmak için de karşılaştığı her yeni soruna çakılması gereken bir çivi olarak bakar ve çekiçle çözmeyi öneren ekip üyelerini ödüllendirirler.Peki bu kadar zeki insanlar nasıl böyle kalın kafalılıklar yapar? Tahminimce çoğu daha iyi çözümler üretmek için egolarını bir kenara bırakıp başkalarıyla işbirliği yapmak konusunda yeterli özgüvene sahip değil. Hâliyle bu özgüvene sahip olmayan yöneticiler çareyi emirler yağdırmakta ve kendisini taparcasına takip edenleri ödüllendirmekte buluyor. Böylelikle ekip üyelerinin yaratıcılığını öldüren bu liderler sadece kötü kararlar almakla kalmıyor aynı zamanda bu kötü kararları da kötü bir şekilde uyguluyor.CEO’nun özgüveni Mattel’in Barbie filmini nasıl başarıya ulaştırdı?Mattel’in kendi ürettiği oyuncak bebeklerini konu alan filmi Barbie’nin getirdiği talih kuşunu düşünürken bunu hatırlamamak mümkün değil. En son verilere göre Barbie’nin hasılatı 1,4 milyar doları geçti bile. Mattel’in CFO’su yatırımcılara şirketin filmden 125 milyon dolar kazanabileceğini söyledi.Filmin başarısı kısmen Nisan 2018’den beri Mattel’in CEO’luğunu yürüten Ynon Kreiz’ın özgüveninden kaynaklanıyor. Perakende alanında yeterli tecrübesi olmayan eğlence sektörü emektarı Kreiz, işi devraldığında Barbie’nin canlandırıldığı uzun metrajlı bir film çekme konusunda çok hevesliydi. Üstelik oyuncak bebek satışlarına faydası olup olmayacağını hiç düşünmeden… Times’ın deyişiyle Kreiz güzel bir kültürel etkinlik yaratmak istiyordu, bu Mattel’in CEO’sunu (yani kendisini) “gülünecek bir karakter” hâline getirse bile. Barbie’nin başarısı Mattel’in diğer oyuncaklarını da filme dönüştürme yeteneğinin bir alameti. Şirket 26 Temmuz’da gelirlerini açıkladığında Kreiz yatırımcılara, şirketin sahip olduğu fikri mülkiyet sayesinde filmin sadece fırsat yaratma ve değerlendirme değil, aynı zamanda en yaratıcı yetenekleri çekme ve işe alma stratejilerinde de bir “mihenk taşı” olduğunu söyledi. Times’da yazıldığı üzere, “oyuncak temalı daha fazla filmden oluşan iddialı bir serinin temeli” hâline geldi.Barbie’nin başarısının Kreiz’in özgüveniyle ne ilgisi var? İşte Kreiz’in filmi başarıya ulaştırmak için attığı dört adım ve bu noktada özgüveninin oynadığı rol:Filmde oynamasını istediği aktrisi belirledi ve ona teklif götürdü.CEO koltuğunu devralmasından hemen sonra Kreiz, Sony’nin yapımcılığı üstlenme seçeneğini ortadan kaldırdı ve filmde oynaması için Margot Robbie’ye teklif yaptı. Times’ın aktardığına göre Robbie’yi cezbeden şey, Kreiz’ın Barbie’yi “toplumsal etki yaratacak kadar kültürel karşılığı olan, bir şeyleri dile getirmekten çekinmeyen, güçlü, insanlar üzerinde etki sahibi ve net bir mesajı olan biri” olarak kurgulamasıydı. Yetenekli insanları vizyonuyla ikna edebilmesi hem özgüveninin hem de satış kabiliyetinin işareti.Filmin yıldızının önerdiği yönetmen adayını kabul etti. Kreiz kendi seçiminde diretmektense filmi kimin yöneteceği konusunda Robbie’nin tavsiyesini istedi. Robbie de yüksek bütçeli yapımlarda deneyimi olmamasına aldırmadan Greta Gerwig’i tavsiye etti ve Kreiz bu öneriyi kabul etti. Robbie ve Gerwig daha önce birlikte çalışmayı konuşmuşlardı. Üstelik Times’da anlatılana göre, özellikle Frances Ha ve Lady Bird olmak üzere Gerwig’in filmleri Kreiz’ın hoşuna gidiyordu. Film yıldızının alışılmadık önerisini kabul eden Kreiz böylece Robbie'ye güvenini ve mesajla uyuşan bir yönetmenin filmin başarısında kritik rol oynayacağına dair inancını gözler önüne sermiş oldu.Gerwig’i ikna edebilmek için film bölümünün başına bir yönetici getirdi. Kreiz, Mattel Filmleri’nin başına Robbie Brenner’ı getirdi. Dallas Buyers Club’ın yapımcılığı ile akademi ödüllerine aday olan Brenner, Kreiz’ın film fikrini çok etkileyici buldu. Kreiz Brenner’dan film için Gerwig’le anlaşmasını istedi. Çocukluğunda Barbie bebekleriyle oynamış olan Gerwig, yönetmenliği üstlendikten sonra, Times’da yazılana göre, Margot Robbie de filmde oynamayı kabul etti. Kreiz’ın sürecin tüm kontrolü ele almak yerine yetenekli bir yapımcıyı ekibe dahil edebilmesi ve ona güvenebilmesi de ötesinde özgüveninin kanıtı oldu.Mattel CEO'sunu kendini beğenmiş biri gibi göstermesine rağmen yönetmenin senaryosunu benimsedi.Brenner, Noah Baumbach ve Gerwig ortaklığıyla yazılmış 147 sayfalık ezber bozan bu senaryoyu Kreiz’ın beğenmemesinden çekiniyordu. Kreiz, Mattel’le alay etmesine rağmen senaryoyu sevdi ve “tam olarak hayal ettiğim şey” diye ekledi. Times’a aktarılana göre Brenner, Kreiz’ın tepkisiyle ilgili “Ynon çok özgüvenli bir insan, kendine gülebiliyor.” dedi.Yani ana fikir şu ki özgüvenli bir liderin yolunu izlerseniz daha başarılı olursunuz.Orijinal yayın tarihi : 14 Eylül 2023Köşe yazarları tarafından burada paylaşılan görüşler, incturkiye.com’a değil, yazara aittir.