Türk oyun sektörü girişim ekosisteminin en başarılı sektörü desek yanlış olmaz sanırım. İki tane unicorn çıkaran, dört-beş yıl gibi kısa sürede ihracat rekorları kıran başka bir sektörümüz yok. Pandemi sonrası her ne kadar yatırımlar düşüşe geçse de 2024 yılında tekrar yükseliş gözlemleniyor. Oyun stüdyosu sayısında da İstanbul, Londra’dan sonra Avrupa’da en çok oyun stüdyosuna sahip şehir. Bu da Türkiye’nin oyun sektöründe küresel çapta ne kadar üst seviyede olduğunun en büyük ispatı. Peki oyun konusunu ülkece ve devlet nezdinde çok iyi sahiplendik mi derseniz, bence hayır. Sebeplerine gelecek olursak:Markalaşma EksiğiOyun diyince hâlâ Kuzey Avrupa ve Angry Birds akla geliyor. Bu algıyı yıkacak bir markalaşma gerekiyor. Mobil oyun deyince ilk sırada Türkiye akla gelene kadar ülkece bir markalaşma stratejisi uygulanması gerekiyor. Bu orta ve uzun vadede Türkiye’yi tam bir çekim merkezi hâline getirir. Bunu yapmanın yolları da bir konuda çok fazla iyi olmak ya da abartı seviyede yeni şeyler denemek. Örneğin kripto deyince uzunca süre Malta ve Singapur akla geliyordu. Nedeniyse çoğu ülkede serbest olmayan şeyin burada yasal bir zemini olmasıydı. Yani bu iki yer yasal zemin konusunda risk aldı ve markalaştı. Yanlış doğru birçok şey oldu belki ama kripto konusunda marka oldular. Türkiye’nin de oyun konusunda markalaşması için bazı abartılı görülebilecek deneyler yapması gerekiyor. Abartı dememin sebebi iteratif bir şeyleri zaten herkes deniyor. Önemli olan birer birer değil 10’ar 10’ar adım atarak fark yaratmak. Bu konuda aklıma gelen bazı öneriler şöyle: Sadece oyun girişimlerine özel teknopark (hatta adı oyunpark olabilir) kurulabilir. Teknoparklara tanınan haklar gibi oyun sektörünün isteklerine göre de destek sağlanabilir. Hatta bu oyunparklar klasik teknopark gibi binalardan oluşmaz, daha eğlenceli bir hâle de getirilebilir. DesteklerHer ne kadar bir sektöre veya zümreye özel desteklere karşı olsam da birçok ülkede oyuna özel destek olması, Türkiye’de olmayışını dezavantaj gibi gösteriyor. Kanada, Kanada Medya fonu üzerinden medya ve oyun girişimlerini destekliyor. İngiltere’de oyun girişimlerinin, üretimlerinin yüzde 25’ine kadar giderleri için kullanabilecekleri Video Games Tax Relief programı var. Fransa oyun girişimlerine yüzde 30’a varan vergi indirimi sağlıyor. Almanya oyun geliştirme ve prototip oluşturma için şirketlere yüzde 50’ye kadar mali destek sağlayan bir devlet fonuna sahip. Amerika’da Georgia, Louisiana ve Kaliforniya gibi eyaletlerde oyun harcamaları için vergi indirimleri veya teşvikleri mevcut. Avustralya da 2022’de başlatılan bir programla oyun geliştirme harcamaları için yüzde 30 vergi indirimi sunuluyor. Güney Kore’de Korean Creative Content Agency (KOCCA), oyun geliştirme ve uluslararası pazarlama için mali destek ve kaynaklar temin ediyor. İrlanda, İrlanda’da geliştirilen oyunların üretim ve yenilikçilik maliyetlerini desteklemek için yüzde 32 oranında vergi kredisi sunuyor. Oyun sektörüne özel destekler şart. Bunların tüm dünyadaki oyun geliştiriciler tarafından bilinmesi için de ekstra çaba ve iletişim çalışması yapmak gerek.Fikri MülkiyetGeçtiğimiz aylarda Türkiye’deki oyun sektöründeki sıkıntıların tartışıldığı bir çalıştay yapıldı. Bu çalıştayda dile getirilen sıkıntılardan biri de oyun sektörünün tıpkı film, müzik sektörü gibi kendine ait bir fikri mülkiyet yapılanmasının olması gerekliliğiydi. Bu yapılanma da oyun sektörünü bir üst seviyeye çıkaracak.YetenekTürkiye’de oyun sektörünün en büyük sıkıntılarından biri de yetenekleri elde tutamama sorunu. Çoğu yetenek bir oyun şirketinde biraz tecrübe kazandıktan sonra ayrılıp kendi girişimini kuruyor. Ayrılanlara da kızacak bir durum yok çünkü ayrılıp unicorn olan, milyonlarca dolar yatırım alan girişimler var. O yüzden ekosistemin bölünerek büyümesi sektör için olumlu bir şey. Tabii bu durum daha çok yetenek yetiştirmenin gerekliliğini de ortaya koyuyor. Bunun için de yukarıda bahsettiğim gibi, oyun sektörüne yönelik lisans ve lisansüstü bölümler açmak yerine oyuna özel üniversite kurmak ilginç sonuçlar doğurabilir.Sonuç olarak Türkiye oyun sektöründe oldukça iyi. Fakat bir numara olmak istiyorsak bazı konularda tüm dünyadan abartı derecede önde olmak gerekiyor ve bunları yapmak çok da zor değil.Köşe yazarları tarafından burada paylaşılan görüşler, incturkiye.com’a değil, yazara aittir.